Zelfzorg voor HSP - In 3 stappen jezelf, energieker en blijer zijn

Hoe fijn zou het zijn als jij, al dan niet als hoogsensitief persoon, in 3 stappen door zelfzorg je energieker, blijer en in korte tijd weer helemaal jezelf zou voelen? Heerlijk toch? Ik deel graag met je hoe je dat doet! Stel je voor:

  • steviger in je schoenen staan,
  • creatiever,
  • rustiger,
  • emoties er mogen laten zijn, zonder dat je je erdoor geleefd voelt,
  • meer ontspannen,
  • meer daadkracht
  • meer energie!
  • meer plezier!
  • weer flow in je leven!

Waarom Zelfzorg voor hoogsensitieven?

Ik ga je in deze blog uit de doeken doen hoe jij in je eigen huis, zonder andere investering dan je eigen tijd, aan jouw eigen Zelfzorg kunt werken. Zelfzorg 1.0! Omdat jij jezelf prioriteit moet maken. Want zowel jij, als de wereld om je heen verdient de beste versie van jezelf.

Waarom ben ik hier zo enthousiast over? Ik heb deze stappen afgelopen zomer op mezelf toegepast en het werkt als een tierelier.

Het is namelijk zó makkelijk om jezelf als hoogsensitieveling te verliezen. Ineens sluipt overprikkeling er in, heb je je eigen grenzen niet goed genoeg bewaakt. Ineens voel je je alleen, moe, piekerig, geleefd en ligt neerslachtigheid op de loer.

Ik wil je een hart onder de riem steken dat je niet alleen bent. Dat het ook mij niet altijd lukt het op tijd te herkennen en ondervangen. Maar ik weet wèl wat werkt en dat deel ik graag met je!

Kijk: Ik kan je hier vertellen over successen van mijn cliënten, maar ik kan je ook uit de eerste hand vertellen over mijn eigen ervaringen. Dit is wat ik vandaag doe; de coach draagt voor uit eigen leven… 😉 Dus ga er even voor zitten en geniet zonder oordeel!

Wil je minder lezen en direct naar de conclusie van dit verhaal? Die vind je hier. Wil je meer weten over hoe mijn leven eruit ziet en mijn aanpak? Lees dan rustig verder en doe er je voordeel mee!

Art journal
Een kijkje in de keuken van de coach

Hoe gaat het met jou?

We vragen dat zo vaak aan elkaar. Hoe vaak geef je antwoord met hoe het écht met je gaat?

Stel de vraag eens aan jezelf. Kijk in de spiegel: vraag jezelf hoe het met je gaat. Welke antwoord borrelt er in je op? Luister je naar het antwoord? Neem je je eigen innerlijke stem serieus? Doe je er wat mee?

Want wat als het nou niet goed met je gaat…

Mijn dip in 2018

Het ging afgelopen zomer niet zo lekker met me. Ik zat niet lekker in mijn vel, voelde me geleefd, was dagelijks enorm moe, futloos, overprikkeld bij het minste of geringste en had snel negatieve gedachtegangen.

Het was een negatieve spiraal, die er ineens leek te zijn ingeslopen. Eenmaal ingezet had ik hem niet meteen door. Of…. Nee wacht, ik voelde wel dat het niet helemaal klopte in mezelf…. maar ik luisterde niet naar de signalen die mijn lichaam steeds duidelijker af gaf. Tot het emmertje ineens vol zat, en niks meer goed voelde.

Kort en eerlijk gezegd: Ik voelde me leeg en miste ‘mij’ eigenlijk heel erg. Al een tijdje.

Leeg canvas
Leegte zien als ruimte voor invulling naar eigen wens

Vakantie! Leuk! Toch…?

De schoolvakantie brak aan. Op zich fijn, want los van mijn werk, hoefde ik in ieder geval voor de kinderen minder te regelen dan normaal.

Dat zou je tenminste denken: Dagen die niet al om 6 uur beginnen. Minder heen en weer pendelen naar school, hobbies, sporten, clubjes, feestjes. Geen discussies over huiswerk, enz.

Een ‘prikkeltechnisch’ nadeel van schoolvakantie is echter voor mij, dat het een vol en druk huis is met iedereen 24/7 thuis.

Ik zal even een ongegeneerd beeld schetsen van dit gezellige en chaotische 7 persoons vakantiehuishouden (don’t judge me 😉 )

  • Iedereen gaat schijnbaar zijn eigen gang, in zijn eigen dagritme, niet altijd met even duidelijke communicatie hierover
  • Men slaapt en eet ogenschijnlijk wanneer hij zin heeft (“Dit is je lunch?? Het is 16 uur! Lunchtijd is allang geweest, er was een moment om te lunchen, dat moment is nu weg!”),
  • overal liggen spullen, lees: prikkels (“kan iedereen alsjeblieft zijn eigen zooi opruimen en niet alles laten vallen waar hij staat? Er ligt een stapeltje voor jullie allemaal op de trap, hoe vaak ben je er al langs gelopen? Neem het eens mee naar je kamer!”),
  • de hoeveelheid wasgoed lijkt dagelijks de vorm van de Kilimanjaro aan te nemen, (“je kamer opruimen betekent niet: ‘alles wat je ziet in de wasmand gooien!’… “)
  • de vaatwasser gaat 3 x per dag bomvol afwas aan ,
  • elk beschikbaar beeldscherm in huis lijkt tegelijk aan te moeten staan, al dan niet met een koptelefoon aan voor het geluid, waarbij dan luidkeels over de headset met vrienden wordt gecommuniceerd. Communiceren met de buitenwereld gaat makkelijk dan onderling, lijkt het. 😉

*aargh*… Prikkels en frustratie en chaos alom. Had ik al gezegd dat het wat druk is als we met zijn 7-en thuis zijn? 😉

Sfeertjes en overprikkeling

Ondertussen ontstaan er tussen de gezinsleden wat sfeertjes en irritaties. Sfeertjes die ik ‘onderhuids’ al vroeg voel en ver voor het escaleert al vóor probeer te zijn.

Voelen hoe de ander zich voelt en wat diegene nodig heeft, zal iets zijn wat sommigen met hoogsensitiviteit zullen herkennen. Als de ander zich fijn voelt, is er namelijk geen nare sfeer waar wij als hoogsensitieveling last van kunnen hebben. Dit betekent vaak dat er een direct voordeel voor ons aan zit, als de ander zich goed voelt. Dus… als we de ander helpen, helpen we eigenlijk onszelf ook. Klinkt leuk, toch? ‘Empathisch, liefdevol, helpend’ … prachtig! Maar pas op: want dit kan een valkuil zijn!

Jazeker: ‘Iedereen blij = ik blij! – ’is een bekende valkuil voor hoogsensitieven. De ander gelukkig maken, is echter irreëel en niet vol te houden. Waarom: Je verliest jezelf dan namelijk. Je lichtje vanbinnen wordt steeds kleiner, tot je voor je gevoel verdwijnt.

Even terug naar de chaos hier in en om mij afgelopen zomer:

  • Veel chaos in de vorm van rommel en onrust om me heen
  • druk gezin met gezinsleden die soms teveel ‘in elkaars hoepeltje zitten’
  • het gevoel hebben omringd te worden door ‘dingen die moeten’
  • leeglopen op energieën en sferen die niet van mij zijn, maar mij wel ‘vullen’

Overprikkeling ligt voor mij als hoogsenstitief persoon in deze situatie al snel op de loer. En dat terwijl ik toch al niet zo lekker in mijn vel zat, al voor de schoolvakantie überhaupt begonnen was. Hmm… geen handige timing.

Schilderij in wording: Er ontkiemt een boom
Er begint wat te ontkiemen…

Practice what you preach

Dus wat nu? In de serie “practice what you preach”, besloot ik mezelf eens te coachen.

Is het je weleens opgevallen hoe makkelijk we bij een ander kunnen zien wat die nodig heeft, maar vaak een blinde vlek hebben voor onze eigen oplossingen?

Je eigen wijsheid, die je vaak reserveert voor een ander, kun je ook bij jezelf toepassen:

Kijk eens op een afstandje naar jezelf …

… alsof je naar een film kijkt met jezelf in de hoofdrol.

… alsof je een ander bent,

… een ander iemand om wie je veel geeft.

Welk advies zou je die persoon geven…?

Wat heeft deze persoon die je liefhebt nodig?

Dat is precies wat ik ook deed. Het ging niet goed met me. Ik wilde dat anders. Bam, tijd voor actie!

Het plan

Tijd om juist de vakantieperiode aan te grijpen om wat dingen te veranderen. Met de volgende aanpak:

  1. De oudere kids kunnen zelf best wat meehelpen hier in en om het huis. Goed voor hen en goed voor mij. We hebben als gezin gezamenlijk lijstjes met taken gemaakt en opgehangen en je mag turven als je die dag iets hebt gedaan. Opvallend hoe gemotiveerd iedereen is om klusjes te doen, als je daarna een vinkje erbij mag zetten. 😊 Terug naar het schoolse “10 vinkjes = een stickertje”? Geloof me: het werkt! Voor alle leeftijden! Het haalt zelfs iets competitiefs in de betrokkenen naar boven: “Mag dat ook op de lijst gezet worden als klusje? Mogen we daar ook een streepje voor zetten? Yessss!” *yay* Mission accomplished… 😉
  2. Ook besloot ik gedurende de zomervakantie van 2018 mijn activiteiten voor Hartenlicht even tijdelijk op een wat lager pitje te zetten en zo meer tijd vrij te kunnen maken voor mezelf.
  3. Mezelf voeden. Ik voelde me leeg, dus dan is het de hoogste tijd dat ik weer mezelf vul met … nou, met MEZELF…in plaats van met de gevoelens, behoeftes, wensen en verwachtingen van een ander. Als ik mijn eigen lichtje weer wat beter kan voelen en laten stralen, kan ik er des te meer zijn voor de ander.

Omdat ik heel intuïtief met mensen werk, moet ik goed bij mezelf kunnen blijven, zodat ik de ander beter kan aanvoelen. Dat klinkt misschien wat raar, maar is echt zo. Mijn werk valt of staat met werken vanuit authenticiteit en heelheid. Juist deze authenticiteit en heelheid is wie ik ben en waar ik voor sta, zowel in het dagelijkse leven als in mijn werk. Als ik mezelf niet voel, gaat het intappen op mijn intuïtie ook niet goed en juist die intuïtie maakt me goed in mijn werk.

Reden te meer om te zorgen dat de balans in mij weer hersteld werd, zodat ik er ook weer in mijn kracht voor mijn deelnemers en cliënten kan zijn. Dit leven vanuit je intuïtie en je kracht kan ik dan vervolgens doorgeven en mijn lieve cliënten ook zelf laten ervaren.

Waarom vertel ik dit? Omdat dit ook voor jou geldt! Alléen als jij goed bij jezelf kunt blijven, kun je er ook optimaal voor je omgeving zijn. Dit kan ik je leren.

Schilderij in wording: Ziel weergegeven als vlam in de boom
Je eigen vuurtje ontsteken

Hoe heb ik Zelfzorg 1.0 aangepakt?

Allereerst door familieoverleg te doen en de kinderen te betrekken bij wat er speelt en bij wat hun eigen rol kan zijn om dit gezinsleven soepeler te laten lopen. Het vervolg hierop waren praktische aanpassingen, zoals klusjesverdeling met het gezin als geheel te doen zoals ik hierboven noemde.

Ten tweede door letterlijk dagelijks tijd in te plannen voor mezelf en dan in die tijd ‘iets voor mezelf te doen wat mijn ziel voedt’. Meer doen van wat je blij maakt!

De ziel voeden

  • Tijd vrijmaken om mezelf te voeden
    • Ik maak elke dag op een vast moment een uur vrij waarin ik mezelf terugtrek.
  • Ontspanning en stilte creëren zodat ik mezelf weer ‘ontvang’
    • Ik begin dat uur met 20 minuten mediteren. Meestal is dat een geleide meditatie, waarin ik luister naar tekst over een bepaald thema, en/of ermee naar een gevoel toe ga. Dit ontspant en brengt mijn denken tot rust.
  • Kort creatief bezig zijn
    • Daarna zet ik een fijn ontspannen muziekje op, zet verf klaar en werk kort aan een klein schilderwerk. Dit kan in een art-journal zijn, of op een vel papier. Eigenlijk doe ik maar wat. Alles is goed, no pressure! Het is spelen met materiaal en kleur, het heeft geen doel, het hoeft niks te zijn, niemand hoeft het ooit te zien. Het is op gevoel kleuren kiezen en bewegingen en vormen maken. Het is doen om het doen. Het is heerlijk! En het leukste is: het prikkelt enorm de creativiteit!
Schilderij in wording: het hart in de boom krijgt vleugels
Geef je hart weer vleugels

Wat deed dit met mij?

Meditatie

Ik mediteer met enige regelmaat, maar soms ook met lange tussenpozen, al een paar jaar. Het heeft me de afgelopen jaren een hoop rust, ontspanning en inzichten gebracht. Echter… ik heb ook een hele sterke innerlijke criticus en saboteur in me. Die zitten in mijn hoofd.

Die stemmetjes in mijn hoofd kunnen héel goed beargumenteren en weerleggen waarom dat hele mediteren maar onzinnig, belachelijk, nutteloos, zweverig, suf, tijd verspillend, etc.etc is. Als ik me goed voel en goed contact heb met mezelf, dan luister ik niet zo naar die kritische stemmetjes.

Maar … als ik teveel verzand in mijn denken, iets wat wij hoogsensitieve mensen vooral snel hebben, krijg ik snel de neiging de kritische stemmetjes in mijn hoofd te geloven.

Het gevolg van het luisteren naar mijn denken in plaats van naar mijn gevoel, is bijvoorbeeld dat ik stop met mijn dagelijkse, eigen, broodnodige meditaties, zodra het weer beter met me gaat. Ik neem er de tijd dan niet meer voor. En dat is zo jammer!

Want juist die regelmaat en die rust is soms levensreddend. Ook dit is weer iets wat je moet ervaren om te snappen wat ik bedoel: de kracht van mediteren!

Zoals bij zoveel dingen in het leven: ook bij mediteren geldt: ‘oefening baart kunst’.

De periodes dat ik in een dagelijks patroon de slag te pakken had met het mediteren, leek de wereld er totaal anders uit te zien als ik uit de meditatie kwam. Ik voelde me rustiger, kalmer, minder geleefd door prikkels, piekergedachten  en emoties.

Maar het meest opzienbarende gevolg van mediteren vind ik: de ‘problemen’ waarmee ik erin ging, zagen er totaal anders uit als ik eruit kwam. Minder ingewikkeld. Minder zwaar. Minder gekmakend. Véél minder dringend. Het was vaak op het randje van ’welk probleem was er ook alweer?’ Heel bijzonder voelt dat!

Schilderij in wording van gevleugeld hart in boom 5 van 8
Balans zoeken tussen vleugels gebruiken en geaard blijven

Creativiteit

Het andere ding wat ‘het dagelijkse uurtje voor mezelf me brengt, is het activeren van de creativiteit in mezelf.  Creativiteit is iets aparts: het is net als liefde. Het gaat nooit op! Eenmaal geactiveerd, maak je er, net als liefde, juist steeds méer van aan. Hoe mooi is dat!

Door dagelijks creatief bezig te zijn, zelfs al is het maar kort, wordt de creatiekracht weer aangeboord en aangeslingerd. Creatiekracht is onze inwendige bron, de oorsprong die we allemaal hebben. Je bent ermee geboren! Als je je creatiekracht weer prikkelt, merk je dat het op ALLE aspecten van je leven een positief effect heeft.

Je leven Léven is namelijk een heel creatief proces! Flexibiliteit, denken in oplossingen, werken met wat er ís, incasseringsvermogen, dingen los kunnen laten, nieuwe manieren ontdekken om iets te bereiken, genieten van ‘de reis’ en het proces…. Geloof me: alles wat je leven verrijkt, vereist een bepaalde mate van creativiteit!

Om deze reden, helpt je creatiekracht activeren enorm om een leven te leiden met meer plezier, gemak, geluk en voldoening. Het is lastig uit te leggen als je het niet zelf hebt ervaren. Echt: je creativiteit activeren werkt super! Ik help je daar graag bij!

Resultaat

Het ging in 2-3 weken al snel weer lekker! Door dagelijks consequent een uurtje voor mezelf te pakken ging de spiraal al vrij vlot weer omhoog. Ik voelde me al heel snel minder moe, m’n lichtje ging weer aan, ik kreeg meer inspiratie om andere projecten weer op te pakken.  

Binnen 2-3 weken keek ik dagelijks uit naar ‘mijn uurtje’ en hoefde ik het minder ‘te plannen’. Het ging meer als vanzelf. Een mooi nieuw patroon! Ik voelde me aanzienlijk beter. Zo snel kan het gaan als je je toelegt op iets wat je belangrijk vindt: namelijk jezelf!

Tip

Wil jij een ongewenst patroon doorbreken en een nieuw patroon aanleren? Wat is je wens?… Meer bewegen? … Gezonder eten? … Stoppen met een slechte gewoonte? … Werken aan je geluksgevoel? … Je blijer voelen? … Meer verbinding voelen met anderen? … Gelukkiger? ….Creatiever?… Ergens beter in worden?

Het maakt niet uit wat het is: Wat leeft er bij jou? Voel wat je nodig hebt en kies voor jezelf.

Geef jezelf 3 weken waarin je je echt dagelijks toelegt op jouw nieuwe aanpak m.b.t. je wens. De eerst 3 weken ga deze nieuwe activiteit dagelijks bewust uitvoeren. Plan het in, maak tijd vrij, ga ervoor! Omdat je hart en ziel er blij van worden, zul je merken dat het na die 3 weken steeds meer als vanzelf gaat.

Reikhalzend gaat je ziel uitkijken naar jullie momentje! Hierdoor hoef je jezelf steeds minder ertoe te zetten, maar gaat het meer als vanzelf. Tot je nieuwe gewoonte je nieuwe, gewenste patroon is geworden. Let maar op, dit werkt met alles zo!

Schilderij in wording van gevleugeld hart in boom 6 van 8
Maak je plek prettig en uitnodigend

Langere termijn

Ik ben inmiddels al een paar maanden weer heerlijk bijgetankt. Meer energie, meer levenslust. Het dagelijkse leven is hier in de molen sinds een paar maanden weer begonnen en dat is prima. Het is wel zaak om de prioriteiten in het oog te houden. Dus de takenlijst wordt dagelijks nog goed aangevinkt door iedereen hier in huis en ik doe nog bijna dagelijks ‘mijn meditatie en kunst uurtje’.

In flow!

Mijn werk vloeit makkelijker uit mezelf voort. Ik voel me rustiger. Mijn intuïtie is weer verscherpt. Ik voel dingen weer helderder en volg mijn gevoel beter.

Voor een kind is het goed om te voelen dat je zelf iets kunt toevoegen aan een situatie en een gezin. Daar groei je als mens van. En: dat zullen ze nooit toegeven. *grijns* Want geloof me: niemand staat te popelen om klusjes te doen. Het gaat gepaard met rollende ogen, werkontwijkend gedrag en discussie. Maar … je groeit als kind erdoor in je zelfwaarde, je maakt een verschil en je voelt dat je voor vol wordt aangezien.

Kinderen hebben alles door: Dus betrek ze, bespreek hoe ze kunnen bijdragen, laat ze zelf met ideeën komen. Je zult zien dat ze je verrassen.
Doe dit alles zonder ze verantwoordelijk te maken voor hoe jij je voelt!

Dit werpt zijn vruchten af in zowel mijn gezin als in mijn werk: Mijn ideeën voor Hartenlicht borrelen weer op. Heerlijk! Ik heb bv hele leuke plannen om voor groepen een serie kunstzinnige workshops voor persoonlijke groei te gaan opzetten. En ik ben met een kunstzinnig lesprogramma voor scholen bezig.

Hoe mooi en leuk: Zodra het weer goed met mij ging, stroomden de aanmeldingen voor coachingstrajecten weer binnen. En zitten m’n workshops vol. Ineens stroomt alles weer! Allemaal superfijn!

Groeien en bloeien

“The soul always knows how to heal itself, the challenge is to silence the mind…”

Die hoorde ik tijdens een van mijn meditaties. En die kwam binnen. Dit is zó waar! Dus daar ging op voor mezelf op door: Hoe ziet dat er dan uit, voor mij? Dit schilderde ik, in etappes. Elke dag een beetje eraan verder werken, tijdens mijn uurtje.

En nu hangt ‘ie hier in de woonkamer. Zodat ik steeds eraan herinnert wordt waar het in het leven om gaat:

Stil worden,

…jezelf vragen wat je nodig hebt,

… en luisteren naar het antwoord wat fluisterend in je hart klinkt.

Want stiekem, diep van binnen, voel je allang wat je nodig hebt.

Je moet alleen luisteren… kiezen … en doen.

Schilderij van geaard hart in bloeiende boom, waarvan het innerlijk licht aan is en het hart vleugels geeft.
“The Soul always knows how to heal itself, the challenge is to silence the mind”

Conclusie

Voel jij je ook geleefd? Mis je het contact met jezelf en jouw eigen blije gevoel? Dit is wat je zelf kunt doen om dat te verbeteren:

  1. Voel wat je nodig hebt. Je ziel weet altijd wat er nodig is om je weer ‘heel’ te voelen. Wordt stil. Luister naar je hart!
  2. Zet dit om in een concreet stappenplan. Hak het in stukjes! Denk hierbij aan:
    • Tijd: Welk moment van de dag is het meest geschikt voor jou? Maak daadwerkelijk ruimte in je planning en agenda! Is een uur jou teveel? Maak er desnoods dagelijks 20 minuten van. Wat je ook doet: wees consistent!
    • Ruimte: Waar doe je het, wat wordt je plek? Maak die plek prettig en uitnodigend.
    • Activiteit: Wat wil je dagelijks doen? Wat heb je ervoor nodig? Zet het vast klaar!
    • Medewerking: Heb je hulp nodig in de vorm van oppas, begeleiding, hulp, stimulans? Regel dat.
  3. Leg jezelf echt toe op je plan om zo te realiseren wat je nodig hebt in jouw bloei. Maak jezelf een prioriteit en hou je aan je gemaakte plan.
Schilderij van vlam in hart

Let op: elk oud patroon wat je wilt doorbreken, kost wilskracht, tijd en energie. Een nieuw, bewust gekozen patroon aanleren, kost dat ook. Voordat een nieuw pad echt een gewoonte wordt, moet je er steeds weer bewust voor kiezen, tot het een onbewuste gewoonte wordt.

Je zult in deze bewuste keuze van zelfzorg merken dat je lichaam en je geest er dan echt naar gaat uitkijken ‘of je al weer mag’. Je ziel maakt een huppelsprongetje van plezier als je hem weer komt voeden. En dat merk je!

Je verdient het om tijd en energie te steken in … JOU. Een blijere jij is precies wat deze wereld nodig heeft. Want als jouw lichtje feller straalt, straal je dat ook weer door naar anderen.

Kom je er niet uit en heb je hulp nodig? Neem gerust contact met me op. Ik ben er graag voor je.

Spreekt deze blog je aan? Ik zou het heel tof vinden als je een reactie achterlaat. En helemaal superlief als je hem deelt! Alvast mijn dank!

Liefs,

Jennifer

Meer lezen over je eigen bron van wijsheid, creatiekracht, waarom kunst maken helend werkt en waarom je comfortzone je groei beperkt? –> http://www.hartenlichtcoaching.nl/kunstzinnige-persoonlijke-coaching/kunst-als-spiegel-van-je-eigen-wijsheid/

Super als je deze blog wilt delen!
error
Zelfzorg voor HSP – In 3 stappen energieker en blijer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dit is een test voor de footer text